Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen, dan kunt u altijd contact opnemen met ons: bel +31 (0)85 2 734 734 of ga naar de contact pagina.

Bel +31 (0)85 2 734 734

Klantenservice

Algemeen

Iedereen die in Nederland betaaldiensten verleent (betaalinstelling), heeft daarvoor een vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB) nodig of moet zijn uitgezonderd of vrijgesteld van de vergunningplicht. Betaaldienstactiviteiten mogen pas worden gestart na verlening van een vergunning of na inschrijving in het register als vrijgestelde betaaldienstverlener, tenzij een wettelijke uitzondering van de vergunningplicht van toepassing is.
Sisow heeft voor haar activiteiten als betaalinstelling een vergunning van De Nederlandsche Bank zie Vergunninghouder DNB

Heeft u een online aankoop gedaan en dan ziet u op uw bankafschrift 'Stichting Sisow' staan en kunt u bij het kenmerk zien bij wie u de bestelling heeft geplaatst.

Vanaf deze Stichting Derdengelden rekening wordt het geld gestort op de rekening van onze klant (de webshop eigenaar). Sisow heeft een vergunning van De Nederlandsche Bank om als betaalinstelling alle betalingen voor hun klanten (de webshops) te verwerken. De betalingen die Sisow verwerkt voor haar klanten komen binnen bij de Stichting derdengelden Sisow en worden ook door deze stichting overgeboekt naar de webwinkelier.

Deze structuur is opgezet om ervoor te zorgen dat de gelden te allen tijde zijn gewaarborgd en is goedgekeurd door De Nederlandsche Bank.

Aangezien Sisow als CPSP (Collecting Payment Service Provider) gecertificeerd is door Currence (eigenaar van iDeal) en daarnaast onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank, dient Sisow zich als betaalinstelling, net als alle andere betaalproviders in Nederland, aan Europese en Nederlandse financiële wet- en regelgeving te houden.

Op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is De Nederlandsche Bank als toezichthouder betrokken bij de controle op de Payment Service Providers.

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft als doel witwassen en terrorismefinanciering te bestrijden. Witwassen houdt in dat illegaal verkregen vermogen legaal wordt gemaakt, zodat de illegale herkomst niet langer zichtbaar is. Er is sprake van terrorismefinanciering als vermogen wordt gebruikt om terroristische activiteiten mogelijk te maken. Volgens EU-richtlijn 2005/60/EC is Sisow verplicht te voldoen aan de regels ter voorkoming van het witwassen van geld. Het vaststellen van de identiteit van haar klanten binnen het acceptatiebeleid van Sisow is hier onderdeel van.

Niet alleen nieuwe klanten dienen deze procedure van identificatie en verificatie te doorlopen. Sisow loopt haar klantenbestand ook periodiek na en vraagt waar nodig recente documenten op.

De gebruikersnaam is het emailadres dat u heeft opgegeven tijdens de registratie en het wachtwoord heeft u zelf verzonnen. Wanneer u het wachtwoord van uw account niet meer weet, kunt u een nieuwe opvragen via de 'Wachtwoord vergeten' functie op de loginpagina.

Extra tips. Zowel de gebruikersnaam (het emailadres) als het wachtwoord zijn hoofdlettergevoelig. Let op dat u met het kopiëren van wachtwoorden geen voor- of naloop spaties meekopieert.

Mocht het hierna nog niet lukken om in te loggen op het Sisow account, neem dan contact op met onze support afdeling.

De Merchant ID en Merchant Key staan vermeld in uw Sisow account op het tabblad "Algemeen" onder "Mijn profiel". Login in het Sisow portal en kies voor "Mijn Profiel". Meteen op het eerste tabblad "Algemeen" vindt u aan de rechterkant uw Merchant ID en Merchant Key.

Alleen als de status van de transactie "Success" aangeeft is er betaald. Indien de betaling afkomstig is van "T JANSEN" met rekeningnummer "0123456789" en plaats "TEST", betreft het een TEST betaling, dus geen daadwerkelijke betaling! Andere mogelijke statussen zijn:

  • Open. De transactie is nog in bewerking;
  • Cancelled. De transactie is geannuleerd;
  • Expired. De transactie is verlopen (transacties hebben een levensduur, na het verstrijken daarvan zijn transacties niet meer geldig);
  • Failure. Er heeft zich een fout voorgedaan in het iDEAL netwerk.

Met behulp van de link "Bedrag retour klant" kan het aangegeven bedrag met één druk op de knop klaargezet worden om terug te storten aan de klant. Tijdens de uitbetaalrun, welke iedere ochtend draait, wordt onderzocht of er voldoende "saldo" aanwezig is om de refund uit te voeren.

Zolang de "refund" de mogelijkheid heeft om geannuleerd te worden, herkenbaar door de "Annuleren" link, is deze nog niet uitgevoerd. Zodra de "refund" heeft plaatsgevonden verdwijnt de "Annuleren" link en staat hier "Verwerkt".

Currence, eigenaar iDEAL, heeft een eigen site met de beschikbaarheid c.q. storing(en) van de consumentenbanken. Tevens kan hier de historie van de afgelopen 6 maanden per bank worden bekeken.

Webshop giftcard: Om gebruik te kunnen maken van de Webshop Giftcard dient u tevens een overeenkomst aan te gaan met de uitgever van de Webshop Giftcard: DNP Groep. Overige kosten:

  • Abonnementskosten: € 300,- per jaar
  • Per transactie: 15% over het bedrag dat betaald is met de Webshop Giftcard.

Let er op dat niet alle webshopomgevingen overweg kunnen met de diverse cadeaukaarten. Neem voor de zekerheid contact uw webshopaanbieder of Sisow.

Consument

Heeft u een online aankoop gedaan en dan ziet u op uw bankafschrift 'Stichting Sisow' staan en kunt u bij het kenmerk zien bij wie u de bestelling heeft geplaatst.

Vanaf deze Stichting Derdengelden rekening wordt het geld gestort op de rekening van onze klant (de webshop eigenaar). Sisow heeft een vergunning van De Nederlandsche Bank om als betaalinstelling alle betalingen voor hun klanten (de webshops) te verwerken. De betalingen die Sisow verwerkt voor haar klanten komen binnen bij de Stichting derdengelden Sisow en worden ook door deze stichting overgeboekt naar de webwinkelier.

Deze structuur is opgezet om ervoor te zorgen dat de gelden te allen tijde zijn gewaarborgd en is goedgekeurd door De Nederlandsche Bank.

Sisow verwerkt de betalingen en is niet verantwoordelijk voor eventuele tekortkomingen van de webshop. Juridisch heeft u dan ook een overeenkomst met de webshop-eigenaar en met hem dient u eventuele klachten af te handelen.
(voor meer informatie van de overheid verwijzen we u naar de website consuwijzer.nl waarop u kunt vinden hoe u kunt handelen: https://www.consuwijzer.nl/)

Vraag aan uw klant zo veel mogelijk gegevens betreffende de betaling, het liefst in de vorm van een betaalbewijs, en stuur dit naar support@sisow.nl.

Wij zullen dan op basis van deze informatie de betaling opsporen om deze vervolgens retour te storten naar de klant of indien mogelijk te koppelen aan uw Sisow account.

Mijn Profiel

Hier kunt u uw gewenste "handelsnaam" invullen welke uw klant op zijn/haar bankafschrift zal zien. Bijvoorbeeld: Sisow inzake webshop. Waarbij webshop wordt vervangen door de ingevulde naam. Houd wel rekening met enige dagen vertraging voordat dit actief is, daar wij hiervoor een zogenaamde SubID bij de bank dienen aan te vragen.
Alle integraties met onze gateway voorzien in een standaard omschrijving voor de betalingen. Mocht u hiervan willen afwijken dan kunt u hier uw gewenste omschrijving invullen. Door "Vaste Omschrijving ALTIJD gebruiken" aan te vinken zal de ingevulde omschrijving voortaan worden gebruikt.
Op dit moment worden deze velden alleen gebruikt bij een Logivert Mijn Webwinkel integratie. Houdt er rekening mee, bij invulling, om te beginnen met http:// of https://.

Integratie

De foutmelding "Sisow: geen communicatie mogelijk (-4)" betekent dat u een transactie heeft gestart lager dan € 0,45. Het minimum bedrag voor een iDEAL transactie via Sisow bedraagt namelijk € 0,45.
De foutcode TA3227 betekent dat u een live transactie probeert te verrichten in een account dat nog niet geactiveerd is. Wanneer het Sisow account nog niet geactiveerd is, kunnen er nog geen live transacties worden verricht in de webshop. Het is wel mogelijk testtransacties te verrichten in de webshop.

De foutmelding "simulation forbidden" betekent dat u in uw webshop heeft aangegeven dat u wilt testen maar dit niet heeft aangegeven in het account van Sisow. Om testtransacties uit te voeren, moet u de optie "Testen met behulp van simulator toestaan" inschakelen. Deze vindt u onder "Mijn profiel" op het tabblad "Geavanceerd".

Wilt u de webshop meteen in de live modus hebben, dan moet u de testmodus in uw webshop-omgeving uitschakelen. Vergeet niet na het testen niet om beide testmodes uit te schakelen wanneer u klaar bent met testen.

Momenteel beschikken wij over bijna 50 aansluitmogelijkheden. In eerste instantie zijn dat de webshop leveranciers die zelf zorgdragen voor de integratie met onze gateway. Zie Onze partners.

Daarnaast zijn er de nodige plugins beschikbaar. Zie Implementatie. Heeft u een maatwerk omgeving? Geen probleem, daarvoor is documentatie voorhanden om de integratie met onze gateway zelf te implementeren. Voor ASP .NET omgevingen is een WebService voorhanden. Daarnaast is onze gateway uitgerust met een REST Handler voor effectieve en efficiënte integratie.

PayPal via Sisow betekent dat u de transactiekosten rechtstreeks aan PayPal betaalt en u € 0,25 per succesvolle transactie aan Sisow betaald. De uitbetaling van PayPal transacties vindt ook via PayPal plaats.

Het voordeel van PayPal via Sisow ten opzichte van rechtstreeks PayPal is dat de implementatie in veel gevallen makkelijker is, u heeft namelijk maar 1 plug-in nodig. Daarnaast worden de transacties verwerkt in het transactieoverzicht, waardoor u alle transacties in 1 overzicht heeft staan.

Om gebruik te maken van PayPal via Sisow moet u ook een zakelijk PayPal account hebben en deze kunt u vervolgens koppelen aan het systeem van Sisow.

Mocht u nog niet beschikken over een PayPal account, dan kunt u deze hier aanvragen. Vervolgens moet u deze koppelen aan het Sisow account door de API gegevens op te vragen en deze plaatst u in het Sisow account onder ‘Mijn profiel’ en dan tabblad ‘PayPal’.

Hieronder staat uitgelegd hoe u de API gegevens kunt opvragen.

  • Ga naar “Profiel” bovenin uw PayPal account;
  • Kies in het pop-up venster voor “Profiel en instellingen”;
  • Kies in het linker menu voor “Mijn verkoopmiddelen”;
  • Klik op “Bijwerken” achter “API toegang - API-referenties beheren zodat mijn PayPal-rekening wordt geïntegreerd met mijn webwinkel of winkelwagentje.”;
  • Kies voor “API-handtekening weergeven” onder “NVP/SOAP-API-integratie”;
  • In het volgende scherm klikt u op “Weergeven” achter “API-gebruikersnaam”, “API Password” en “Handtekening” om de API gegevens te laten tonen.

Hierna krijgt u de API gegevens toegestuurd en deze kunt u verwerken in uw Sisow account. Als laatste moet u de PayPal betaalmogelijkheid activeren/configureren in uw webshop-omgeving.

Wanneer u de foutmelding "Dit project kan alleen in de testmodus gebruikt worden, wendt u zich s.v.p. aan onze afdeling support. Als u een eindklant bent, gelieve uw leverancier te contacteren." bij een Sofort transactie krijgt, betekent dit dat wij u nog moeten aanmelden in het systeem van Sofort. Neem hiervoor telefonisch of per mail contact op met onze supportafdeling en zij zullen dit voor u in orde maken.

Uitbetaling

Een batch is een uitbetaling aan u van een verzameling van tot dan toe ontvangen bedragen. Een batchuitbetaling vindt maximaal eens per dag plaats.

Succesvolle iDEAL transacties komen binnen maximaal 2 werkdagen binnen op onze Stichting Derdengelden rekening. Eenmaal daar aangekomen gaat de ingestelde uitbetaalfrequentie van kracht.

Eenmaal per x dagen/omzet/transacties of vaste dag van de week/maand behoren tot mogelijke uitbetaalfrequenties.

Het aantal en bedrag wat tussen de haakjes staat vermeld is datgene wat in totaal nog uit te keren is. Het aantal en bedrag wat daarvoor staat is datgene wat daadwerkelijk bij ons, op onze Stichting Derdengelden rekening, aanwezig is en dus in aanmerking komt voor uitkeren.

Het verschil daartussen is (door Sisow) nog in afwachting van ontvangst. Dit is ook herkenbaar (in het detail scherm van de transacties) bij "Uitbetaald", hier staat dan vermeld "Nog niet ontvangen (door Sisow)".

Registratie

Om iDEAL aan u te leveren moeten wij beschikken over enkele noodzakelijke documenten. Dit zijn:

  • Een ondertekende overeenkomst (de overeenkomst ontvangt u na de inschrijving);
  • Een (kopie) gewaarmerkt Kamer van Koophandel uittreksel niet ouder dan 3 maanden. Hierop dient tevens de uiteindelijke natuurlijke persoon te staan;
  • Een kopie geldig legitimatiebewijs van deze natuurlijk persoon;
  • Een kopie bankafschrift of bankpas van de zakelijke rekening. Een zakelijke rekening is absoluut noodzakelijk.

Daarnaast controleren we op uw website o.a. de producten die u levert, of de NAW gegevens, KvK-nummer en BTW-nummer vermeld staan en zijn de algemene voorwaarden makkelijk te vinden.